Als ik later groot ben, word ik een "influencer".

Goed, vandaag heb ik een aantal reacties gekregen op de vraag die ik op mijn pagina op Instagram, stelde.
Ik deelde van mijzelf een kwetsbaarheid en een realisatie over sociale media, mijn gedrag daarin en hoe ik dit maatschappelijk als een "probleem" begin te zien.

Om nog even terug te komen op mijn gedachtes die ik vandaag voorlegde, zal ik mijn statement even uitleggen. 
Wanneer je het Engelse woord "influencer" vertaald naar het Nederlands krijg je: opinieleider
Volgens mijn vriendje Wikipedia is een opinieleider iemand die een maatschappelijke meningsvorming beïnvloed en dit doet door het gebruiken van massamedia. 
Ik moet zeggen dat dit op mij overkomt als een lijsttrekker, een wethouder, een politicus die zich verkiesbaar stelt en zijn potentiële volgers probeert over te halen naar zijn beleid te kijken en op hem te stemmen. 
Ik denk hierbij niet aan grof vertaald een "sociale beïnvloeder" zoals we die kennen van youtube, instagram, twitter of hé hallo: blogger (comme moi).
En toch zijn deze voor veel (vooral) jonge mensen bekender dan de mensen die ons land besturen. En dat baseer ik op de hoeveelheid internationale volgers tussen de 15- en 25 jaar oud er dagelijks "liken" en reageren op deze influencers. 

MAAR let's be honest. Deze trendsetters, deze idolen en deze sociale "sterren" hebben ook een positief effect op jong Nederland. Zoals bijvoorbeeld de klimaatmarsen van de afgelopen paar maanden, die vooral gelopen werden door kinderen, tieners en studenten en dit voorál gestimuleerd werd door de influencers. Dus ik wil de "fotomeisjes" zoals ik ze eerder omschreef niet direct in een negatief, donker hokje stoppen. 
Maar wat ik mij wel afvraag is hoe we van een in the beginning leuk, sociaal podium zoals Facebook, waar tante Ans die haar collectie cactussen in de vensterbank liet zien aan de familie op naar een bron van opschepperij, onbescheidenheid en zelfprojectie zijn gegaan zoals Instagram (mijn mening). 

Nou, nu ik bovenstaand even genoemd heb wil ik nogmaals even benoemen hoe een grote supporter ik ben van het medium Instagram en wat het mij en anderen kan leren is dat het, compleet afhankelijk van wat je volgt, een wel degelijk grote invloed kan hebben op je dagelijks leven. 
Voor mij als persoon is sociale media (dat kun je ook teruglezen in mijn vorige artikelen), altijd iets lastigs geweest. Het werkt voor mij verslavend, ik kan mij dan niet meer focussen op de dingen waar ik daadwerkelijk mee bezig moet zijn en ik kom niet tot rust. 
Ik weet dit van mijzelf en ben vandaag maar weer eens tot het besef gekomen dat als ik door de stromen aan informatie heen scroll (en ik scroll me wat af hoor, niet iets om trots op te zijn), achteraf totaal niet geïnformeerd ben. Oftewel: de hoeveelheid influencers die mij proberen te "beïnvloeden" met hetzij foto's van zichzelf hetzij inspirerende "life-quotes", het werkt niet. 
Maar heeft het ooit gewerkt?

Vandaag kreeg ik verschillende reacties terug, een aantal vrouwen/vriendinnen gaven terug dat zij totaal niet herkennen wat ik vertelde en zich ook nooit vergelijken met iemand. Well, lucky you want dat is ongeveer waar ik een miljoen voor zou neer willen leggen; me niet meer met iemand willen vergelijken. Maar ook van een aantal vrouwen/vriendinnen die het wel herkenden. 
Beider partijen hadden interessante opmerkingen: de dames die verklaarden zich niet te herkennen in het probleem met hersenloos scrollen en kijken naar de grote hoeveelheid (halfnaakte-) influencer-mannen en -vrouwen, gaven ook aan dat ze de "content" die deze social-media vaak leveren niet realistisch is. 
De vrouwen die als reactie teruggaven zich wél hierin te herkennen zeiden dat ze maatregelen proberen te nemen om niet meer geconfronteerd te worden met deze surrealistische fotomeisjes en -jongens
Waarin ook zij deze meisjes en jonge vrouwen waarschijnlijk ooit volgden om inspiratie op te doen voor wat voor mentaliteit of thema dan ook; werden deze inspiratiebronnen vervelende zelfprojecties van onrealistische levensstijlen die gewoonweg voor 90% van hun volgers niet haalbaar is.

Dus wat leren we van bovenstaand gebrul?! 
Social Media kan wel degelijk inspirerend zijn en er zitten absoluut "opinieleiders" tussen de vele influencers die ook echt een verschil willen maken in de wereld door hun publiek met mooie idealen te informeren. Zoals vrijheidsstrijders, mensen die opkomen voor het milieu of die juist wereldproblemen aan het licht brengen.
Maar als je verder graaft in deze media komen er veel influencers boven die behoorlijk wat slaatjes slaan uit het posten van hun eigen six-packs, privéjets, bikini-collecties of gave huidjes en hier heeft niemand, geen 1 tienermeisje of onzekere vrouw (want die ben ik ook wel eens) wat aan.

Ben je gevoelig voor de uitingen op Instagram, Twitter of Youtube en ben jij ook dagelijks bezig met je lichaam of succes te vergelijken met mensen in de online wereld? Denk er eens over na om een pauze te nemen of afstand te doen van de social media applicaties. Misschien niet voor altijd, maar ervaar weer even hoe het kan zijn om niet elke dag die confrontatie te moeten overwinnen. 
En laat me weten hoe jij het hebt ervaren!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Slapen, koffie en ik.

pareltje #1