Creativiteit. Een inleiding.

Dit onderdeel van mijn blog heb ik in een inleidend bericht samengevat.
Waar haal je vandaag de dag nog je inspiratie vandaan? Dat is inderdaad niet moeilijk. Sterker nog, we worden er mee overspoelt. Terwijl je dit leest gaat er misschien al in je hoofd om dat deze (zoveelste) blog ook weer een nieuwe inspiratiebron is! Nee, ik ben niet de zoveelste fitgirl met een missie om op commercieel niveau mijn volgers te voorzien van lees en kijkvoer over hoe IK mijn leven lijdt. Want, newsflash: de helft van de tijd volg ik ook geen van mijn adviezen op en is de automatische piloot mijn beste vriend. Bewustzijn? Dat vergeet ook ik best vaak.
‘Wie ben ik en waar sta ik’ is een zinnetje waar ik vaak genoeg geen tijd voor heb om bij stil te staan.

 Nee, die zoveelste blogger ben ik niet. Ik ben ook niet 1 van die miljoenen instagrammers die met hun gigantische hoeveelheid hashtags en ‘blije’ selfies denken zoveel mogelijk volgers te kunnen beïnvloeden. ‘Social influencers’. Noemt men zichzelf tegenwoordig.
Dat wil ik niet zijn. Ik wil slechts een schrijver zijn die je kan laten zien hoe je, wanneer je het niet meer weet of juist heel goed weet; je je ergens kan vinden in mijn woorden. Of je je ietsjes beter kan voelen door het lezen van mijn geleerde levenslessen of poëtische ervaringen die ik tegenkom in het dagelijks leven.
Creativity of life noem ik dat. Zonder gebonden te zijn aan de (sociale) regels of verwachtingen van hoe mijn blog, schrijven, dichten of leven moet zijn; geef ik je advies hoe jij ook al spelenderwijs het leven door kan komen. In dit onderdeel van mijn blog geef ik kleine gedichtjes of proza weer waar ik mijn creativiteit in loslaat, dagelijks. De gedichtjes of proza kunnen fictief of non-fictief zijn. Ze kunnen poëtisch correct of totaal uit de losse pols zijn. Ik verzin ze zelf en speel met de woorden zoals ik dat wil.
Maar ook inspiratie komt hierin terug. Inspiratie die ik uit mijn omgeving haal en uit de dingen die mij overkomen. Zo wil ik mijn lezer ook laten zien dat er op een dag “pareltjes” zijn waar je van kan genieten of waar je iets van kunt leren.
Die “pareltjes” heeft mijn schoonmoeder bedacht. Ik vond het zo een mooi bedacht gegeven, dat ik het terug wil laten komen in mijn schrijven.

Creativiteit, wat is dat, in mijn ogen:
-          Loslaten van verwachtingen van anderen.
-          Spontaniteit.
-          Negeren van (ongeschreven) regels.
-          Luisteren naar je hart en handen.

En juist bovenstaande omschrijving is wat ik denk dat iedereen nodig heeft in het leven. Ik heb het niet over gezegden als ‘doe toch eens lekker gek’ of het stappen uit de comfortabele zone. Nee, ik heb het meer over hoe je in de serieuze omgeving waar wij ons toch dagelijks in verkeren, spelenderwijs met het leven om kan gaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Slapen, koffie en ik.

Als ik later groot ben, word ik een "influencer".

pareltje #1