Stoppen met de pil? Mijn dagboek.


 Het was in Gulpen, een plaatsje in Limburg, waar ik met mijn schoonfamilie een weekend vertoefde en besloot eens en misschien wel voor altijd te stoppen met de pil.
Mijn vriend/partner/verkering/lover constateerde dat ik meer puistjes kreeg, dit niet erg vond maar het wel raar vond dat ik ook al 7 maanden niet menstrueerde. Normaal gesproken ben ik namelijk met de overstap naar een nieuwe pil (wat ik 2 maanden terug deed) nog wel eens ongesteld of heb ik een matige menstruatie. Dit keer niet.
Echter, deze constatering is voor mij niets nieuws meer.
De afgelopen 7 jaar heb ik ontzettend veel geëxperimenteerd met de anticonceptiepil. Ik ben een ervaringsdeskundige binnen pilgebruik met een expertise binnen de Microgynon uitvoering. Maar ook redelijk wat andere leveranciers of merknamen heb ik naar binnen geharkt om zo min mogelijk risico te lopen om zwanger te raken tijdens mijn wilde jaren (viel mee, zo wild was ik niet).
Terug naar Gulpen.
Na de constatering sprak ook ik mijn onderbuikgevoelens uit over de hormonen waar ik eigenlijk zo onrustig van werd en besloot ik dat ik zou gaan stoppen. Op z’n minst een tijdje.
Op vele fora en thuis-dokter websites las ik over de vele voordelen van het stoppen met de pil en hiermee bevestigde ik mijn keuze.
Binnenkort zal ik me gaan oriënteren op het laten zetten van een koperspiraal, als enige hormoonloze optie binnen anticonceptieland.
Ik zal een klein dagboekje bijhouden om andere vrouwelijke lezeressen die misschien denken aan of nog twijfelen om te gaan stoppen met de pil te aan- of ontmoedigen.

De feiten op een rijtje:
De maandelijkse cyclus wordt geregeld door de hormonen oestrogeen en progestageen. Deze hormonen zitten ook in de anticonceptiepil.

De extra hormonen die met de pil in het lichaam terechtkomen, zorgen ervoor dat er geen eicel vrijkomt. Ze beïnvloeden ook de baarmoederwand, zodat er zich geen eitje in kan nestelen.

Bovendien wordt het slijm in de baarmoederhals door de hormonen dikker, waardoor zaadcellen minder goed in de baarmoeder kunnen doordringen. Deze drie factoren samen zorgen voor de goede betrouwbaarheid van de pil als anticonceptiemiddel.

 

De pil wordt al zo'n veertig jaar gebruikt. In het begin was de dosering hoog, en dat gaf wel eens vervelende bijwerkingen. In de loop der tijd werd de hoeveelheid hormonen gelukkig veel lager. Je slikt per maand nu ongeveer de helft van wat er vroeger per dag werd ingenomen. De bijwerkingen zijn daardoor bijna verdwenen, terwijl de pil wel betrouwbaar blijft.

Soorten pillen

Er zijn verschillende soorten pillen. De belangrijkste zijn de éénfasepil, de tweefasenpil, de driefasenpil, de minipil en de prikpil. Eénfasepillen bevatten een vaste dosis oestrogeen en progestageen.

Twee- en driefasenpillen bevatten in één fase alleen oestrogeen en in de andere fasen verschillende hoeveelheden oestrogeen en progestageen. De minipil bevat enkel een kleine dosis progestageen. Pillen die zowel oestrogeen als progestageen bevatten worden ook wel combinatiepillen genoemd.

Ik slikte de “Cerazette”. De pil die vrouwen normaal gesproken voorgeschreven krijgen wanneer ze borstvoeding geven:

CERAZETTE® (desogestrel)
Er is in Nederland ook een pil zonder oestrogeen op de markt, genaamd CERAZETTE. Deze pil zonder oestrogeen is net zo effectief als de combinatiepillen; dat is aangetoond door middel van onderzoek en ook in de praktijk. Bij CERAZETTE heb je geen stopweek. Je slikt dus gedurende de hele maand elke dag een pil. Als de strip op is, begin je gewoon weer aan een nieuwe strip. CERAZETTE heeft, net als de meeste combinatiepillen, een zogenaamde pil-vergeten-marge van 12 uur, waardoor je maximaal 12 uur kunt afwijken van het tijdstip waarop je 24 uur eerder de vorige pil hebt geslikt. Je kunt CERAZETTE, net als de combinatiepil, voor lange tijd blijven gebruiken.

De pil zonder oestrogeen kan een goede optie zijn wanneer je geen oestrogenen mag gebruiken of wanneer je last van bijwerkingen hebt die kunnen worden veroorzaakt door de oestrogenen in bijvoorbeeld je combinatiepil.
(Cerazette, sd)
Je kunt aan mijn dagboekje denk ik het beste relateren als je iemand bent die een lichte pil slikt en een matige menstruatie hebt of iemand die een doorslikpil heeft zonder stopweek.



Week 1.

Ik ben nu precies 4 dagen gestopt en merk nog niet bijzonder veel resultaat. Ik hoopte wel eigenlijk al meteen een teken van vruchtbaarheid te zien deze week, maar tevergeefs.
Volgens de dokters klopt dat ook wel en zeker mijn eierstokjes zijn door de verschillende hormonen die ik geslikt heb de afgelopen paar jaar misschien nog even moeten wennen aan een hormoonvrij leven.
Verder is de acne die ik had niet verminderd maar heb ik minder last van echte puistjes. Mijn huid voelt meer een beetje bobbelig en vettig aan nu.
Mijn eetlust is wel verminderd. Dat is een soort van nieuwe, positieve bijkomstigheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Slapen, koffie en ik.

Als ik later groot ben, word ik een "influencer".

pareltje #1