Vrijheid versus verantwoordelijkheden.

< Disclaimer: ben je de "leef-je-leven-leuk"- posts, video's, podcasts of docu's een beetje beu dan adviseer ik je om dit stukje filosofie hieronder lekker te skippen. Als je denkt: kom maar op met je ongevraagde advies, lees dan vooral verder! >

Wat ik nog wel het moeilijkst vind aan het bereiken van een “volwassen” leeftijd, is de groeiende verantwoordelijkhedendie ik krijg. De verantwoordelijkheden voor de gebeurtenissen in mijn leven.
Maar wat ik het fijnst vind aan het mogen behalen van dit volgens vele “volwassen” getalletje is de vrijheiddie ik krijg in het doen en laten wat ik wil.
Het toevallige is dat meer verantwoordelijkheden en meer vrijheid eigenlijk haaks tegenover elkaar staan. Maar deze 2 facetten van het opgroeien staan ook compleet in relatie met elkaar.
Nou, na de boven genoemde lekkere filosofische binnenkomer zal ik jullie even uitleggen wat ik met deze statements bedoel.

Sinds een week of 3 heb ik veel nieuwe inzichten door een ongelooflijke druk die ik voel nu ik 25 jaar oud ben. Oftewel; hallo, quarter-life crisis!
Ik ben nog niet waar ik mezelf wilde zien op deze leeftijd en ik weet niet waar ik ga zijn over een jaar. Maar wat ik wel continu ervaar is een bepaald bewustzijn dat elke keuze die ik maak en elke houding die ik aanneem effect heeft op mijn dagelijks leven en op de lange termijn.
En dat brengt mij weer terug bij die verantwoordelijkheden.

Op het moment heb ik een leven waarin ik van gespaard en geleend geld leef en niet werk. Dit is voor mij de eerste keer sinds mijn 14edat ik zonder werk zit en fulltime bezig ben met een studie. En ik moet toegeven: dit is genieten.  Altijd al kende ik de verantwoordelijkheden die een baan(tje) met zich meebracht en dat liet weinig vrije tijd over voor studie of  hobby’s. Door de weinige vrije tijd en de hierdoor structuur van college, werk en sporten bleven mijn verantwoordelijkheden beperkt. Slechts de verantwoording die ik aan mijn docenten of werkgever moest afleggen en verder liet ik mij een beetje leiden door mijn weekplanning.
Nu ik het bijbaantje heb weten in te leveren voor vrije (studielast-)uren ben ik in een figuurlijk zwart gat gevallen. Al ver voor mijn afstuderen wordt de stress van het kiezen van een baan of doorstuderen en het nadenken over “wie ik nou eigenlijk ben” en wat ik “bijdraag aan de maatschappij” me redelijk te veel.
Maar ik heb besloten dit bij slechts 5 huilbuien te houden en eens te kijken naar wat ik met deze keuzestress kan. Ik sta voor mijn gevoel op een kruispunt in mijn leven en ik ben de gene die hierin keuzes kan maken. En hey, wat een vrijheideigenlijk!
En het maken van die keuzes beginnen al na de eerste colleges van deze week of het doen van boodschappen in de stad. Continu ervaar ik nu vrijheid om zowel binnen m’n studie als in mijn vrije tijd keuzes te kunnen maken die op de langere termijn wat meer zeggen over mijn bestaan. Mijn wezen. 

De link dus tussen vrijheid en verantwoordelijkheden is dat ik met meer vrijheid ook meer verantwoordelijkheden draag voor de invulling van mijn leven. En dit is niet iets wat ik moet ervaren als iets negatiefs maar juist als kansen!
Zo verplicht ik mezelf al een poosje elke ochtend te mediteren en/of yoga te doen. Ook probeer ik elke dag iets actiefs te ondernemen. Hetzij een at-home-work-out of een run van 5- of 10 kilometer.
Ook ben ik weer gaan lezen en probeer ik mijn schoolwerk vóór 20:00 uur ’s avonds gedaan te hebben. Ik vind dat ik zelf de verantwoordelijkheid draag voor mijn fysieke en mentale gezondheid en met deze afspraken die ik met mezelf heb gemaakt houd ik mij aan die uitgangspunten.

De balans en verbinding tussen vrijheid en verantwoordelijkheden en de inzichten die ik daardoor heb gekregen heeft mij ook weer eens doen beseffen hoe graag ik dit ook aan de buitenwereld wil vertellen. In de hoop dat er een van jullie tussen zit die hier iets mee kan!
Jijbent degene die meer vrijheid in je leven kan creëren door het maken van bepaalde keuzes.
Zo’n keuze begint al bij het opstaan ’s morgens en het naar bed gaan ’s avonds. Ga je te laat naar bed? Dan sta je het liefst pas 10 minuten voordat je de deur uit moet op, logisch. Ga je op tijd naar bed dan kun je je wekker vroeg zetten en de dag goed beginnen met een meditatie sessie, wat stretch-oefeningen en een lekker kopje thee of koffie.
Deze keuze heb ik een tijd lang verkeerd gemaakt. Ik koos ervoor tot laat op mijn telefoon te browsen en snoozde me daardoor een versuffing ’s ochtends. Inmiddels heb ik dit om weten te draaien; maar daar lees je meer over in mijn slaapdagboekje!



En als laatste: wees niet te streng voor jezelf. De avonden waarop je niet kan stoppen met die ene Netflix serie, dat spannende boek of die hersenloze youtube-videos; die avonden mogen er ook zijn. Maar probeer jezelf wel altijd uit te dagen om het de avond erna weer eens goed aan te pakken!



Reacties

  1. Vooral doordat keuzes in onze schoolperiode vaak voor ons gemaakt zijn vallen pas afgestudeerde in een 'gat' van vrijheid. We werden gestuurd door lessen en roosters. Kozen niet altijd onze studies vanuit onszelf maar werden ook gestuurd door ouders of omgeving. Daarnaast kies je op jonge leeftijd voor een studie en veranderen ook je normen en waarden naarmate je ouder wordt. Dan is het begrijpelijk dat het kiezen van je eigen carrière met veel (keuze)vrijheid juist het tegenovergestelde veroorzaakt. Een gevoel van dwalen..

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Als ik later groot ben, word ik een "influencer".

Slapen, koffie en ik.

pareltje #1